Om te kijken of Agrifirm
een aantrekkelijk bedrijf is om stage te gaan lopen heb ik het 7S-model
toegepast. Hierdoor kunnen de kwaliteiten van het bedrijf gemeten worden.
Het 7S-model |
Hieronder vindt je
mijn beschrijving van het bedrijf met
behulp van het 7S-model.
Strategie
Agrifirm wil een schakel zijn in het succes van de klanten en partners die zijn aangesloten bij de firma. De duurzame waarde van de leden word hier gegenereerd. Door dicht bij de klant te blijven met hun bedrijfsstructuur hopen ze dit voor elkaar te krijgen. Ook de samenwerking tussen de klanten en het bedrijf is een sterk punt om aan de strategie te kunnen voldoen. Agrifirm vindt innovatie een belangrijk punt om zich te ontwikkelen. Het bedrijf blijft gezond door de nationale en internationale groei.
Structuur
Agrifirm is een coöperatie met 17.750 Nederlandse leden. Het wordt bestuurd door een door de Ledenraad van de coöperatie benoemde bestuur bestuurd. De coöperatie heeft alle aandelen van de Agrifirm Group, dit is een besloten vennootschap. De Raad van Commissarissen bestond in 2012 uit 12 personen. De hoofddirectie bestaat sinds 2012 uit drie personen.
Systeem
Er wordt bij Agrifirm gewerkt met KPI’s de meest gebruikte zijn:
1. Milieu indicatoren
* De carbon footprint is de som van broeikasgasemissies
gedurende de levenscyclus van dierlijke producten met de eenheid kg CO
2-equivalent / kg fu (melk, vlees of ei).
* Landuse is de hoeveelheid landbouwgrond voor 1 ton
mengvoer, of voor 1 kg vlees/ eieren.
* Feedmiles is de afstand (km per ton kalkoenenvoer) van
voer tot Agrifirm.
2. Sociale indicatoren
* Veiligheid het aantal ongevallen per miljoen werkuren.
* Ziekteverzuim in procenten per jaar
* Opleiding aantal euro per werknemer per jaar
De medewerkers maken bij Agrifirm het verschil. Zij willen zich onderscheiden op de markt door duurzame concepten en producten te ontwikkelen, innovatie is ook een belangrijk punt bij Agrifirm. De medewerkers bij Agrifirm zijn goed opgeleid en gemotiveerd. Agrifirm sponsort ook opleidingen voor de werknemers door er elk jaar geld voor vrij te maken, hierdoor krijg je hoogopgeleide werknemers met actuele kennis. De werknemers van Agrifirm zijn erg betrokken met de klanten.
Managementstijl
Gemeenschappelijke waarden
Binnen Agrifirm zijn openheid, innovatie en duurzaamheid gemeenschappelijke waarden. Er wordt geïnvesteerd in duurzame producten en innovatie om ook in de toekomst een goedlopend bedrijf te blijven. Voor Agrifirm is een open communicatie naar de leden en de ’buitenwereld’ erg belangrijk.
Sleutelvaardigheden